[x] اغلاق
شعبان عبد الرحيم يغني للخنازير
4/5/2009 12:33

 بعد أقل من أربعة أيام فقط على إعلان اجتياح وباء أنفلونزا الخنازير لمناطق مختلفة من العالم، قفز المطرب الشعبي المصري شعبان عبد الرحيم إلى سطح الأحداث الفنية، إذ بدأ الاستعداد لتسجيل أغنية جديدة عن المرض الجديد خلال أيام، يطالب فيها بصدور قرار "سيادي" بإعدام جميع الخنازير في مصر، وينصح فيها المواطنين بالجري فور مشاهدتهم أي خنزير أو خنزيرة.

 الأغنية كتبها المؤلف الغنائي إسلام خليل -الذي صرح بقوله-: "منذ قرأت في الصحف أخبارًا عن انتشار «أنفلونزا الخنازير» قررت أن أكتب أغنية، واتصلت بشعبان عبد الرحيم، وأبلغته بخبر انتشار المرض الجديد، فقال «هو في حاجة اسمها مرض الخنازير».

 تقول كلمات الأغنية الجديدة:

"كوارثنا زادت كارثة.. الوضع شكله خطير.. قال يعني كانت ناقصة أنفلونزا الخنازير..

 مرض خطير على البشر، وبوعيك.. في دولتين انتشر.. أمريكا والمكسيك.. الأنفلونزا كترت،

وبقي مرض خطير.. مبقتش طيور وبس.. بقت كمان خنازير.. لو شفت يوم خنزيرة ولو شفت يوم خنزير..لازم تلحق وبسرعة تاخد بعضك وتطير.. إيييييييه..

 خنازير وطيور ولسه.. الناس جالها اكتئاب.. قادر ربنا يسترها.. ع القطط والكلاب.. بقول وبأعلى صرخة.. إحنا مش ناقصين سكوت.. علشان خنزير وفرخة.. حرام الناس تموت.. قفلنا كتير مزارع وعدمنا طيور كتير.. عايزين قرار سيادي ونعدم الخنازير.. ليه الخنازير تعيش ونضحي بناس كتير.. تعيش الناس سليمة وطظ في الخنازير.. يا ريتهم يعدموها، والناس في أمان تبات.. من غير ما الأمن يدخل، ولا تحصل إضرابات.